Saturday 28 July 2012

Mulut awak bau kasturi tak ?

 Assalamualaikum.

 Rasa macam lama sangat x hapdet belog *padahal baru 11 hari kihkihkih;) korang mesti rindu kannn???#angguk2.HOOIII! bukan rindu kat athirah lah!! YE2! athirah tahu..korang mesti rindu nak tengok entry-entry baru dari athirah kann??alah..yg ade doodle-doodle yg out dated tu~ tau ponnn. Mestilah athirah tahu..orang sekarang tak main colour2 dah..main hitam putih je kannn..tapi tak pe..athirah mmg suka bab-bab meng'colour' ni. HEHEHE~ (guna athirah pula utk entry ni ;)
  
 Athirah  nak update pasal bulan puasa , iyolah! dah kato bulan puaso kan? Eh! beforehand DENGAN INI SAYA UMMU ATHIRAH BT MD HASAN MENGUCAPKAN SELAMAT BERPUASA KEPADA MUSLIMIN DAN MUSLIMAT YANG BERADA DIATAS MUKA BUMI ALLAH INI :)  <---kenapa perlu colour purple ye? Sbb itu colour tema baju raye kite utk tahun ni..awwwW~*mate kelip2. Semua dah besar kannn? So, dah tak boleh ponteng-ponteng puasa and puasa half day macam kecik-kecik dulu okay!~_~

 Bercerita tentang puasa, mesti korang sendiri tahu betapa banyaknya fadhilat berpuasa lagi-lagi dalam bulan istimewa untuk umat islam ni iaitu Bulan Ramadhan. Bagi sesiapa yang ingat-ingat lupa fadhilatnya apa? meh meh*muka excited athirah nak refresh serba sedikit :DDD

Abu Hurairah ra. meriwayatkan bahawa Rasulullhan SAW bersabda : 

 “Umatku telah dikurniakan dengan lima perkara istimewa yang belum pernah pun diberikan kepada sesiapa pun sebelum mereka. 
  • Bau mulut daripada seorang Islam yang sedang berpuasa adalah terlebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi. 
  • Ikan-ikan dilautan memohon istighfar (keampunan) ke atas mereka sehinggalah mereka berbuka puasa. 
  • Allah mempersiapkan dan menghiasi jannah yang khas setiap hari dan kemudian berfirman kepadanya: “ Masanya telah hampir tiba bilamana hamba-hambaKu yang taat akan meninggalkan segala halangan-halangan besar ( di dunia ) dan akan mendatangimu. 
  • Pada bulan ini syaitan-syaitan yang durjana dirantai supaya tidak menggoda mereka ke arah maksiat yang biasa mereka lakukan pada bulan-bulan selain Ramadhan.
  • Pada malam terakhir bulan Ramadhan ( orang-orang Islam yang berpuasa ini ) akan diampunkan. Maka para sahabat Rasulullah SAW pun bertanya: “Wahai Persuruh Allah adakah itu malam Lailatul Qadar?” Dijawab oleh Rasulullah SAW: “ Tidak tetapi selayakknya seorang yang beramal itu diberi balasan setelah menyempurnakan tugasnya.”
 
 Ada banyak lagi fadhilat-fadhilat yang kita boleh peroleh dgn menjalani ibadah puasa dgn sebaik mungkin. Bila sentuh bab bau mulut orang yang berpuasa ni kita pun tahu firman Allah yang membawa maksud "Bau mulut daripada seorang Islam yang sedang berpuasa adalah lebih harum di sisi Allah daripada bau haruman kasturi." Tapi itu tak bermaksud kita boleh bercakap banyak daripada biasa hanya untuk melontarkan bau 'wangi' yg keluar dari mulut masing-masing ye kawan-kawan *maklumlah orang Malaysiakan suka bersedekah ;D sbb bau harum itu disisi Allah, bukanlah manusia.

p/s: tiada kena mengena dgn yg hidup mahupun yang sudah mati ;)

  Mungkin kita patut KURANGKAN BERCAKAP benda-benda yang tak berfaedah dan dalam masa yang sama boleh KURANGKAN DOSA KITA yang sedia menggunung DAN....sekali gus dapat KURANGKAN DOSA ORANG lain *yelah..sape tak cakap bukan2 dalam hati bile rimas dgn 'bau' mulut org kan??.<---harap kita semua bukan golongan yg ini. Na'uzubillah.. :) samo-samo lah kito beramal yo ^_^Y

4 comments:

  1. hewhewhew katun tuh kelakar jer..selamat berpuasa yer

    do visit n follow me ok
    http://myaleo.blogspot.com/2012/07/me-with-my-sweetheart.html

    ReplyDelete
  2. MEmang betul, bukan wangi di hidung manusia.. tetapi di sisi Allah =)
    salam kunjungan dari saya...
    www.shahrulhairy.com

    ReplyDelete